Ga naar pagina inhoud

Nieuw: het digitale formulier voor bijzondere bijstand

Digitalisering

Inwoners kunnen bijzondere bijstand nu op onze website aanvragen met hun DigiD. Wij digitaliseren steeds verder en dit is een mooie mijlpaal: een ingewikkelde regeling en formulier die we voor inwoners zo makkelijk mogelijk hebben gemaakt. Bijna alle vergoedingen en regelingen zijn nu digitaal aan te vragen met een e-formulier.

Dat werkt zo: wie inlogt op onze website met de DigiD logt in bij De Dienst en komt uit bij ons nieuwste E-formulier. Naast het E-formulier kunnen inwoners de bijzondere bijstand nog steeds schriftelijk invullen door een formulier te downloaden en printen, per post krijgen of zelf op halen in Franeker.

Verschillende soorten kosten:

Onder voorwaarden is bijzondere bijstand aan te vragen voor verschillende kostensoorten:

  • Professionele hulp: bewindvoeringskosten, rechtsbijstand, griffiekosten
  • Reiskosten: naar een medisch specialist, naar school voor de kinderen, voor reizen naar niet thuiswonende kinderen vanwege een omgangsregeling
  • Medische kosten: orthodontie (voor kinderen jonger dan 18 jaar) en tandartskosten, fysiotherapie, bril, lenzen, hoortoestel, eigen bijdrage ziekenvervoer, dieetkosten, eigen bijdrage medicijnen, orthopedisch schoeisel en steunzolen

Zie voor meer informatie onze website over bijzondere bijstand.

Ingewikkeld

Het E-formulier voor bijzondere bijstand was een ingewikkelde om in te regelen, omdat deze bijstand voor meerdere kostensoorten beschikbaar is en verschillende voorwaarden heeft. Dit hebben we voor elkaar gekregen dankzij de inzet van het projectteam van medewerkers van De Dienst maar ook dankzij de hulp en feedback van klanten en samenwerkingspartners zoals bewindvoerders.

Meer E-formulieren

Voor bijna alle uitkeringen en vergoedingen hebben we nu een E-formulier. Alleen het E-formulier voor Studietoeslag mist nog. Daar werken we op dit moment aan. Dan zijn we mooi op tijd klaar voor voor 1 januari 2026 waarop waarschijnlijk de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) ingaat. Deze wet regelt dat burgers en bedrijven zaken digitaal kunnen afhandelen als ze dat willen.

Het papieren formulier blijft beschikbaar

Inwoners die hulp nodig hebben bij invullen van digitale formulieren kunnen altijd contact met ons of met bijvoorbeeld Humanitas opnemen. En natuurlijk blijft het altijd mogelijk om aanvragen voor bijzondere bijstand of andere regelingen met een papieren formulier bij ons in te dienen. Inwoners kunnen via 0517-380200 een papieren formulier opvragen, of een printversie downloaden vanaf onze website.