De dagelijkse praktijk: leven van een bijstandsuitkering
Een van de uitgangspunten van onze visie op dienstverlening is dat de inwoner centraal staat. Maar wat betekent dat dan? Hoe doe je dat? Dat begint bij aansluiten bij de belevingswereld van de inwoner. Natuurlijk hebben veel van onze medewerkers dagelijks contact met inwoners. Maar we vinden het belangrijk om met z’n allen regelmatig stil te staan bij onze ‘klant’: voor wie doen we ons werk? Hoe ziet de dagelijkse praktijk er bijvoorbeeld uit als je een inkomen op bijstandsniveau hebt?
Dilemma’s uit de praktijk
Daarom bezochten wij met zo’n 90 collega’s het Beleefhuis in De Opstap in St. Jacobiparochie. Experts van het BurgerCollectief Armoedebestrijding (BCA) lieten ons aan de hand van een aantal echte dilemma’s ervaren hoe het is om een laag inkomen te hebben. Een paar van de reacties, van zowel collega’s als de betrokken experts:

‘Over en weer kun je vooroordelen over elkaar hebben. Zo’n middag leert je anders naar elkaar kijken.’
‘Het is goed om te beseffen hoe een brief of bericht van ons over kan komen. Dat kan bedreigend voelen, terwijl wij het heel anders bedoelen.’
‘Ik vond het indrukwekkend. Het plaatst veel van je eigen problemen weer even in perspectief.’
‘Wat was het een mooie middag. Goed om te ervaren en ook bekendheid van de lokale initiatieven bij alle medewerkers te vergroten.’
Burgerinitiatieven
Ook presenteerden 8 initiatieven uit het BCA hun projecten: zoals de Minimacoach, de minimamoestuintjes, de Facebookgroep Waadhoeke voor elkaar in nood en de kledingbank. Op de website van het BCA staat informatie over alle initiatieven.
Hoe nu verder?
Ervaringen als deze leveren waardevolle input voor onze verdere dienstverlening. Bijvoorbeeld voor onze digitale dienstverlening. Die zijn we op dit moment aan het verbeteren, in voorbereiding op de Wet modernisering elektronische bestuurlijk verkeer (Wmebv) per 2026. Ook voorlichting en preventie op het gebied van handhaving zijn dit jaar een belangrijk aandachtspunt, waarin we de inspiratie van zo’n dag goed kunnen gebruiken. En we onderzoeken hoe we dergelijke betrokkenheid van inwoners bij onze processen structureler in kunnen zetten bij de (door)ontwikkeling van onze dienstverleningsprocessen.
Interesse?
We raden iedereen die een rol speelt in het sociaal domein in Noardwest Fryslân aan om zo’n beleefmiddag mee te maken. Heeft u als raad, bestuurder of beleidsmedewerker interesse? Laat het ons dan weten, dan brengen we u in contact met de experts die de middag met ons organiseerden.